Helena Rubinstein’s Beauty Salon, New York, 1938

Colorization by Manos Athanasiadis

Colorization by Manos Athanasiadis

"Day of Beauty" in Rubinstein's 715 Fifth Av. salon, 1938 (Image: Corbis via Mashable/ Retronaut)

“Day of Beauty” in Rubinstein’s 715 Fifth Av. salon, 1938 (Image: Corbis via Mashable/ Retronaut)

Helena Rubinstein (1872–1965) was a Polish American business magnate, the founder of Helena Rubinstein Incorporated Cosmetics Company, which made her the world’s first self-made female millionaire.
She was born Chaja Rubinstein in Krakow, to Orthodox Jewish parents. When she rejected an arranged marriage at age 16, her father forced her to leave home. In 1896, Rubinstein emigrated to her aunt in Melbourne, Australia, with no money and little English.
Her stylish clothes and milky complexion did not pass unnoticed among the Australian women who suffered from sunburn. She soon found enthusiastic buyers for the jars of beauty cream in her luggage. Spotting a market, she began to make her own cream from the lanolin in sheep wool. It was formulated with the help of her family, the Lykusky brothers, who were both chemists. Her Crème Valaze, costing ten pence and selling for six shillings, it walked off the shelves as fast as she could pack it in pots. This success enabled her to open her first Valaze boutique, including beauty salons and a treatment room. Sydney was next, and within five years Australian operations were profitable enough to finance a Salon de Beauté Valaze in London. At the outbreak of World War I, she and her husband Titus moved to New York City, where she opened a cosmetics salon in 1915. From 1917, Rubinstein took on the manufacturing and wholesale distribution of her products. In 1928, she sold the American business to Lehman Brothers for €7 million, (€79 million in 2007). After the arrival of the Great Depression, she bought back the nearly worthless stock for less than €0.90 million and eventually turned the shares into values of multimillion dollars, establishing salons and outlets in almost a dozen U.S. cities.

“Getting ready for a sun bath, the client sits on a sand table and sips refreshing fruit or vegetable juice.”

She knew how to advertise and introduced the concept of ‘problem’ skin types. She also pioneered the use of pseudo-science in marketing, donning a lab coat in many advertisements. She knew how to manipulate consumers’ status anxiety, as well.” Ruth Graham, “More Than Skin Deep“, The Wall Street Journal
Rubinstein believed that each woman had specific makeup, hair and personal style that they should develop on their own instead of adhering to snobbery and the status quo. Makeup had previously been relegated to prostitutes and actresses, but women began wearing lipstick as a symbol of empowerment at the dawn of feminism. Also, the fact that the close-up became a feature in movies, makeup became more socially acceptable.
In 1953, Rubinstein established the Helena Rubinstein Foundation. Upon its creation, she said, “My fortune comes from women and should benefit them and their children to better their quality of life.” The foundation established scholarships for young women to pursue their education, which continued until the foundation closed in 2011.
Mme Rubinstein died April 1, 1965, and was buried in Queens.
Sources / More to Read:
Wikipedia: Helena Rubinstein
Mashable: Helena Rubinstein Glamor Factory
Forward: 7 Things To Know About Helena Rubinstein
Helena Rubinstein Official Page Magazine: Helena Rubinstein’s three most avant-garde inventions

Η Έλενα Ρούμπινστάιν γεννήθηκε στην Κρακοβία της Πολωνίας, από ορθόδοξους Εβραίους γονείς, το 1865. Όταν ήταν 16 χρονών, ο πατέρας της την έδιωξε από το σπίτι γιατί δεν ήθελε τον γαμπρό που της είχε διαλέξει. Σύντομα, η Έλενα μετανάστευσε σε μια θεία της στην Αυστραλία, απένταρη και χωρίς να ξέρει τη γλώσσα. Εκεί, ανακάλυψε ότι οι ντόπιες γυναίκες υπέφεραν από τον ήλιο και ήταν πρόθυμες να πληρώσουν για μια κρέμα προσώπου, όπως αυτή που χρησιμοποιούσε η ίδια. Η Έλενα συνειδητοποίησε ότι είχε μια εξαιρετική επιχειρηματική ευκαιρία. Άρχισε να φτιάχνει κρέμες προσώπου με κύριο συστατικό τη λανολίνη, που ήταν άφθονη στην Αυστραλία αφού προερχόταν από μαλλί προβάτου. Η παρασκευή της κρέμας προσώπου “Βαλάζ” κόστιζε δέκα πέννες και την πουλούσε έξι λίρες με τεράστια επιτυχία. Σε πέντε χρόνια τα προϊόντα της κατέκτησαν την αγορά της Αυστραλίας. Η επιτυχία της συνεχίστηκε στο Λονδίνο και αργότερα στη Νέα Υόρκη, όπου πήγε πριν ξεσπάσει ο Πρώτος Παγκόσμιος Πόλεμος, το 1915. Το 1927, πούλησε την εταιρία της στη Λέμαν Μπράδερς για 7 εκατομμύρια δολάρια (79 εκατομμύρια σε τιμές του 2007) και με το Μεγάλο Κράχ των αγορών, την ξαναγόρασε για 900 χιλιάδες δολάρια. Κατόπιν, επένδυσε τα κέρδη της δημιουργώντας σαλόνια αισθητικής και καταστήματα σ’ όλη την Αμερική.
Καθιέρωσε τη “Μέρα Ομορφιάς” στα σαλόνια της, όπου οι πελάτισσες εξετάζονταν πρώτα με ειδικά όργανα από το προσωπικό, ώστε τους παρασχεθεί κατόπιν η κατάλληλη φροντίδα και περιποίηση. Η φωτογραφία είναι από το φημισμένο σαλόνι αισθητικής στην 5η Λεωφόρο της Νέας Υόρκης, όπου μεταξύ άλλων είχε εστιατόριο, γυμναστήριο και ήταν διακοσμημένο με έργα του Μιρό και του Νταλί.
Η Έλενα Ρουμπινστάιν, ήξερε να χειραγωγεί τις ανασφάλειες των πελατών της και να προωθεί τα προϊόντα της διαφημίζοντας τα με μια ψευδό-επιστημονική χροιά. Ήταν όμως και υπέρμαχος της χειραφέτησης των γυναικών και κατάφερε να απενεχοποιήσει την αισθητική περιποίηση τους σε εποχές που τα καλλυντικά ήταν κοινωνικά κατακριτέα.
Πέθανε το 1965, όντας η πρώτη γυναίκα αυτοδημιούργητη εκατομμυριούχος.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s